Seuntai Kata Untuk Dirasa....

Thursday 18 October 2012

Never Ending Story.....Anak Didik VS Anak Murid





..........sekelumit harapan pengubat jiwa....setinggi gunung harapan dibina...semoga impian akan terlaksana....apa yang ingin ku coretkan ini?....anak didik vs anak murid.....anak didik, ibarat anak-anak sendiri, mengalir jernih kecintaan dalam kolam kasih dan sayang, rasa ingin membantu, mendidik dan membimbing terlalu mendalam...apakah ini mereka sedari?..anak murid, terasa ada pemisahnya, terasa ada jurangnya, kurangnya rasa kasih, kurangnya rasa sayang...namun kedua-dua gelaran ini ada di sekolah, tempat di mana aku  memberi didikan dan memberi segala ilmu pengetahuan...apa jua pun gelarannya, yang pastinya, itulah anak-anak yang sentiasa berada di hadapanku....untuk aku memberikan didikan dan ilmu, sebagai bekalan untuk masa depan....hatiku sangat tersentuh apabila mengenangkan anak didikku yang akan menempoh peperiksaan yang sangat penting ini, SPM....aku tidak akan berada lama lagi dengan mereka, dengarlah harapan guru ini anak-anakku, betapa aku sangat mengharapkan kejayaan kalian, kalian kuibaratkan anakku sendiri....memberi ilmu tanpa penat dan jemu, walau di kelas mana pun kalian berada, aku tidak pernah meletakkan perbezaan kalian, Syukur ke hadratMu, Ya Allah, hamba diberi kekuatan dan kesabaran dalam mendidik dan meladeni kerenah anak-anak ini yang sangat rencam.....namun hati ini sentiasa gusar dan risau, melihat keadaan kalian yang tidak ada rasa "gundah gulana akan peperiksaan yang bakal menjelma"..kenapa ini adanya?.....Seikhlas hatiku, ku berikan ilmu....anak-anak didikku, ingatlah pesanan guru ini, pastikan ilmu yang berkat kalian peroleh, aku yakin telah tinggalkan kalian dengan ilmu BM yang penuh di dada, agar dapat dipersembahkan semula apabila peperiksaan menjelma......InsyaAllah...Selamat Menjawab...esp..Bahasa Melayu..Bahasa Kebangsaanmu...

No comments:

Post a Comment