Seuntai Kata Untuk Dirasa....

Wednesday 7 November 2012

Never Ending Story...BICARA KATA


...usai sudah aku menonton satu cerita yang sangat menyentuh jauh ke lubuk hatiku....sudah lama aku tidak berkesempatan menyaksikan cerita yang ditayangkan di tv, entah kenapa pada malam itu aku diberi masa  dan anakku si baby juga sanggup menemaniku...sanggup si kecil ini korbankan siri kartun kegemarannya "Adventure Time" demi untuk memberikan peluang kepada mamanya menonton cerita ini dan berada bersama-sama denganku juga.... aku cukup yakin si kecil ini pun tidak berapa tahu makna yang tersirat di sebalik cerita berkenaan...."Hilangnya Doa Seorang Ibu", itulah cerita yang kutonton. Masya-Allah....sangat menggerunkan dan dasyatnya apabila diperlihatkan balasan Allah SWT terhadap si anak yang sangat riak, takbur dan sombong atas kekayaannya...Namun di sebalik sikapnya itu, wang untuk ibu tidak pernah dilupakan, bersedekah tidak pernah dipinggirkan apatah lagi untuk meninggalkan solat. Anak yang sangat taat dengan ajaran agama, namun dia lupa, TUTUR KATAnya yang sangat menyakitkan, teramat pedih telah melukakan hati bukan sahaja si ibu malahan adik-beradiknya,.. telah memakan dirinya sendiri... Ya Allah, sudah terang lagi bersuluh...TUTUR KATA ini jelas menjadi satu titik mula goyahnya hubungan dengan insan di atas muka bumi ini...apatah lagi dengan insan tersayang. TUTUR KATA ini menjadi satu perkara yang sangat penting yang harus dijaga yang terbit dari bibir setiap insan..apatah lagi bagi yang bergelar hamba kepada Allah SWT dan mengaku dirinya beriman...kenapa ini yang sentiasa masih kita lupakan?..aku sebagai penonoton setia sangat takut akan azab dan balasan yang Allah SWT berikan, isi ceritanya ada ketikanya   sangat bersamaan dengan peristiwa yang berlaku dalam lingkungan kehidupanku....bagaimana ini harus berlaku?...sukarnya...teramat sukar. Aku imbas semula apa yang telah berlaku dan telah kualami, banyak..terlalu banyak, dan jelas serta nyata, kejadian yang memang berlaku di hadapan mataku sendiri...kejadian yang kudengar dengan telinga kusendiri...Masya-Allah, jika balasan Allah SWT turunkan dengan serta merta, apakah sanggup aku berdepan dengan semua ini....itulah BICARA KATA....terlalu rumit untuk dirungkai, rumit untuk diselesai...jaga hati, akan terjaga bicara dan kata...jangan diRAJAkan dan diSYAITANkan hati itu, sesungguhnya si laknatullah ini sentiasa mencari jalan untuk meruntuhkan hubungan sesama insan, itulah yang menjadi sahabatnya, janganlah menjadikan syaitan sebagai peneman setia....nauzubillah.... . janji syaitan laknatullah sebaik dikeluarkan dari syurga Allah SWT,  akan menyelusup masuk dalam setiap aliran darah manusia....sehingga goyahnya iman dan maruah...hancur dan musnah....Kenapa ada dengki dan iri hati....berbicaralah sekiranya ada kekusutan dalam hati dan jiwa...jangan andaian menjadi pemandu rasa... ingatlah, kita semua hambaNya yang memang tidak akan mampu menjadi yang sempurna....jagalah  hati..kelak akan terjaga kata....aku sekadar meluahkan rasa, cerita yang kutonton ini, membuatkan aku bermuhasabah akan diri sendiri...adakah aku juga menjaga tutur kata dan bicara ku selama ini? Ya Allah , jika ada perkataan yag terbit dari mulutku melukakan hati insan di alam ini, berikanlah aku cahaya kasihMu, semoga aku akan sentiasa sedar akan khilafan dan sentiasa cuba mencari kesempurnaan, walaupun sesungguhnya aku tahu, dalam lingkungan kehidupanku ini, laluanku semakin hari semakin sukar, mata-mata yang mencari kesilapan ada di sekitar....hanya kekuatan yang kupinta agar aku masih berada pada landasan Mu Ya Allah...berada dan terus berada..jika hari ini aku tergelincir...kuatkan semangat dan jiwaku..agar hatiku dan bicaraku sentiasa dalam lindunganMu...InsyaAllah....

No comments:

Post a Comment